Рибачок Людмила Миколаївна
керівник музичний
Підготовка сценаріїв та розваг.
Свято в дитячому садку. З яким нетерпінням чекають його діти. Для них це вікно у світ прекрасного, у світ хвилюючої музики, поезії, захоплюючих ігор.
Діти стають не лише головними дійовими особами, але і творцями свята, вони радіють, співпереживають героям, яких полюбили, активно захищають їх від «злодійств» негативних персонажів.
Діти 5—7 років - чудові актори, щирі та відкриті. Виконуючи роль та передаючи характер того чи іншого героя, діти вчаться співчувати, оцінювати поведінку та вчинки, діяти по-новому. Навіть сидячи в залі й спостерігаючи за тим, що розігрується на сцені, діти щиро вірять героям, люблять їх, бажають їм допомогти і наприкінці, разом із героями, перемагають. Таким чином, розігрування ролей має не тільки розважальне, а й розвивальне, виховне значення.
Дитячий ранок — це свято. А свято — це музика, пісні, ігри та загадки, веселі розіграші, конкурси і сюрпризи. Однак святкова атмосфера, розваги, подарунки — це лише одна сторона дитячих ранків.
Дошкільний період — короткий, але важливий етап формування особистості. В ці роки дитина отримує початкові знання про навколишній світ, у неї починає розвиватись певне ставлення до людей, до праці, виробляються норми поведінки, формується характер.
Музкерівник повинен індивідуально підійти до вибору ролей, допомогти дитині вжитися в образ персонажу. Участь у ранку — маленькій театралізованій виставі — розвиває в дітей увагу, пам'ять, творчу уяву, дисциплінованість, спритність.
Вибір матеріалу для свята залежить від музкерівника і вихователя, тому що у кожного є власний багаж доробок. Але при цьому потрібно враховувати степінь підготовленності вихованців, рівень матеріально-технічної бази дитячого садка, естетичні смаки і вподобання самого педагога.
Головна задача педагога – викликати у дітей емоційний відгук, розвеселити, достивити радість, навчити ділитися цією радістю з оточуючими.
Свято в дитячому садку — визначна подія. Яким воно буде -яскравим, світлим, добрим, урочистим — залежить від усіх його учасників. У житті дошкільнят свято посідає особливе місце. Діти цього віку емоційні, вразливі, їм притаманні гострота сприйняття, прагнення до самовираження.
Співпраця музкерівника та вихователя у підготовці та проведенні свята.
Звісно, одній людині важко організувати гарне свято. Проте, у вас є помічники. По-перше, це батьки ваших вихованців. На них ляже турбота по пошиттю костюмів, підготовці атрибутів, аксесуарів. Крім того, вони можуть випробувати себе і як актори.
По-друге, це ваші колеги вихователі, методисти та інші працівники садка. Вони також можуть зробити свій внесок у підготовку урочистості. Адже свято — це подія і для всього колективу, а не лише для дітей та їхніх батьків. Методисти допоможуть із добиранням ігрового та розвиваючого матеріалу, вихователі -з удосконаленням дитячої вимови, художники — з декораціями та оформленням залу. Ви ж маєте бути в курсі всього нового, передового, сучасного щодо виховання дошкільнят і неодмінно застосовувати свої знання та досвід у підготовці свята. Усе-таки на дворі XXIстоліття! Частіше бувайте в книжкових магазинах, бібліотеках, купуйте нові, цікаві аудіо- та відеозаписи, диски, збірники дитячої поезії.
З чого ж розпочати підготовку до свята і як її проводити?
- Якомога більше часу проводьте із дітьми. Так ви більше дізнаєтесь про них, про їхні вподобання, пам'ять, захоплення, здібності. Ви побачите, хто з них краще співає, хто краще говорить, хто прагне виступати, а хто воліє залишатись у тіні.
- Паралельно із цим оберіть сценарій. Він має бути цікавим для вас. Досконально вивчіть його: дію, ролі, тексти віршів та пісень.
- Розпочніть роботу над святом мінімум за два місяці до передбачуваного його проведення! Організовуйте заняття, репетиції регулярно, вимагайте від дітей відповідного серйозного ставлення до роботи. Зважаючи на невеликий вік дітей, спочатку розкажіть їм про свято, до якого вони будуть готуватися, і відведіть кожній дитині посильну роль.
Якщо на одну роль буде кілька претендентів, проведіть маленькі проби, спокійно і переконливо доведіть малюкам, що будь-яка роль гарна та цікава, що її зміст залежить від виконавця, а не лише від сценарію, поясніть, що негативні ролі привабливі, яскраві і дають великий простір для фантазії. Добре, якщо діти з гарною пам'яттю можуть виконати кілька ролей, у випадку хвороби кого-небудь вони будуть заміною.
- Фонограми для танців перепишіть на одну-дві робочі аудіо-касети.
Завдання педагога — подбати про те, щоб святкові ранки були справжніми святами для дітей, а не концертами для дорослих або звітом для перевіряючих. Основою дитячого ранку має бути гра — веселе, захопливе дійство, а не жорстко реґламентована, організована й унормована дорослим діяльність. Не варто переобтяжувати святкову програму віршами й колективними танцями, доцільно передбачити можливість вільної музичної діяльності.
У світі музики
Теорія музики з використанням елементів ейдотехніки
Про розвиток дитини засобами музики написано чимало наукових трактатів і методичних посібників. Практика використання музики у вихованні й розвитку здібностей малюка, його моральних, вольових якостей має багатовіковий досвід. Однак сьогодні в багатьох батьків рано чи пізно виникає запитання: чи варто навчати дитину музики? У них немає сумнівів, коли йдеться про навчання математики, письма, інших предметів, передбачених програмним навчанням. А до музики як до навчального предмета підхід принципово інший. Тому наше завдання - ще з ранніх літ, коли дитина відвідує дитячий садок, прищепити їй любов до музики та музичних занять зокрема. Розвиток інноваційних технологій охопив усі сфери дошкільної педагогіки. Сучасним дітям не подобається, коли їх «суворо» навчають, тобто некреативно подають навчальний матеріал. Дітям завжди більше подобається, коли з ними граються, тому ми вирішили «подружити» музичне заняття з ейдотехнікою.
«Ознайомлення дітей з назвами музичних інструментів»
Дітям інколи важко запам'ятати назви музичних інструментів, тому ми й вирішили скористатись методами та прийомами ейдотехніки, а саме прийомом «Фонетична асоціація». Перед тим як ознайомити дітей з новими інструментами, показуються малюнки, назви котрих асоціативні з назвами музичних інструментів. Наприклад, дітям демонструється зображення «гуси», а потім показується інструмент «гуслі».
Гра «Ці слова цікаві незвичні заховали інструменти музичні»
На закріплення назв музичних інструментів дітям пропонується гра «Відгадай, на чому граю». Педагог за ширмою грає на інструменті, після програвання дитина підходить до демонстраційного посібника і вказує на інструмент, який звучав, називаючи його. Якщо діти вагалися у виборі назви, то ми показуємо асоціативний малюнок, і дитина без проблем пригадує назву інструмента.
Крім того, що ми ознайомлюємо дітей з музичними інструментами, ми також надаємо знання з музичної грамоти.
«Ознайомлення дітей з елементами музичної грамоти»
Для того, щоб діти краще засвоїли поняття «ритм», їм було запропоновано придумати образи, які відповідають музичним звукам. Ми використали метод «Перетворення», прийом «Аналогія» (за формою), Тобто діти перетворили музичні звуки на сердечка та зірочки. Довгий звук вони назвали «та» і зобразили його сердечком або зірочкою з одним хвостиком. Короткі звуки назвали «ті», вони «сестрички», що тримаються за ручки, тобто хвостики цих звуків з'єднанні вгорі. Паузу, що означає зупинку в музиці, діти запропонували відобразити у вигляді маленького сердечка, аргументуючи свій вибір тим, що сердечко вміє працювати і на секундочку відпочивати, а пауза - це начебто відпочинок музичних звуків у музиці. Так виникла гра «Визнач за ритмом». Діти за вказівкою музичного керівника з опорою на зображені в посібнику з ейдотехніки музичні звуки оплесками, тобто ловлячи звуки у долоньки та називаючи їх, передають ритмічний рисунок.
Гра «Визнач за ритмом»
Щоб ознайомити дітей з поняттям «рух мелодії», ми також звернулися до методів та прийомів ейдотехніки. Знову використали метод «Перетворення», прийом «Аналогія» (за звуком). Лунає мелодія, а її рух та кількість звуків вихованці запропонували перетворити на комашок - бджілочок та сонечка. Вони наче по драбинці рухаються вгору або вниз. Коли мелодія рухається вниз, комашки відповідно рухаються донизу, а коли вона рухається вгору - комашки також рухаються вгору. Музичний керівник програє або проспівує мелодію, а діти по черзі підходять до посібника і вказують на відповідне зображення та проспівують мелодію.
Гра «Музична драбинка»
«Основна складова музики»
У теоретичному матеріалу, що подається на музичних заняттях, велика увага приділяється основній складовій музики. Тому ми створили посібник «З чого складається музика», користуючись яким діти можуть без проблем розповісти основну теорію музики.
Тематична розповідь «З чого складається музика»
На основі названого посібника вихованці складають таку розповідь: «Музика складається з ритму та мелодії. Ритм - це чергування довгих та коротких звуків. Короткий звук ми називаємо «та», а короткий - «ті». Мелодія - це рух звуків вгору, вниз та на місці. За висотою звучання музичні звуки бувають високі та низькі. Темп музики буває швидкий та повільний, а настрій - сумний і веселий. Основою музики є три кити, або три жанри: пісня, танець, марш».
Дітям дуже подобаються ці ігри та розповіді, тому що образи, використані в них, дошкільнята підібрали самі. Вказані навчальні модулі розвивають не тільки музичний інтелект дитини, але й уяву, увагу, мислення та креативність вихованців. Яскравим результатом користі такої подачі музичного матеріалу є те, що навіть через деякий проміжок часу, не працюючи над цією темою, діти без проблем пригадають матеріал та із задоволенням ідуть на музичні заняття.
Наукові дані й багатовіковий досвід засвідчують: любов до музики, прищеплена в дитинстві, може стати міцною основою подальших досягнень та успіхів дитини. Раннє навчання музики відкриває широкий шлях до інтенсивного розвитку сенсорних здібностей, почуттєвого сприйняття, створює надійний фундамент для становлення й подальшого розвитку всіх пізнавальних процесів, гармонійного поєднання в них емоційного й раціонального, стане частиною духовного життя людини в майбутньому. Реалізації цих завдань сприяє застосування на музичних заняттях методів і прийомів ейдотехніки.
Розвиток музичних здібностей в сім'ї
Варто згадати та погодитись, що роль музичного мистецтва є особливою. Бо саме музика формує духовний світ дитини, спонукає до всебічного розвитку, розвиває естетичний смак. Музика здатна на такі глибокі узагальнення емоційного життя людини, яких не має в жодному іншому виді мистецтва, й містить в собі багатющий розвивальний потенціал. Провідною її роллю є емоційний розвиток дитини. Тому наше завдання - ввести дитину в світ музики. Це завдання виконує музичний керівник у дошкільному закладі. Музичне заняття в дитячому садку сприяють постійному залученню дитини до світу прекрасного, а також впливають на формування музичних здібностей дітей. Але важливо не тільки на музичних заняттях, а й у сім'ї створювати умови для розвитку музичних нахилів, інтересів, здібностей дітей.
Сім'я є найважливішим середовищем формування та розвитку особливості. Саме в родині розвиваються її почуття, закладаються моральні цінності, формується її фізичне та психічне здоров'я. Рідний дім це не тільки тепло, затишок - це перша школа людини, і вона мусить бути розумною, дієвою.
Музичні здібності - це відчуття ладу, музичний слух, музично - ритмічні почуття. Ці задатки закладені в кожній дитині, але їх виявлення залежить від відповідних умов.
Найбільш складно розвиваються музично - слухові уявлення (музичний слух) - здатність відтворювати мелодію голосом, точно інтонуючи або підбирати її по слуху на музичному інструменті. У більшості дітей ця здатність виявляється лише в 6 років. Але відсутність раннього прояву здібностей не є показником слабкості або, тим більше, відсутності здібностей. Велике значення має те оточення, в якому росте дитина (особливо в перші роки життя). Ранні прояви музичних здібностей спостерігаються, як правило, саме у дітей, які одержують достатньо музичних вражень.
Тому важливо, щоб в родині більше приділяли увагу музичному вихованню дитини, тим більше, що практично кожна людина має музичні задатки, а мова йде про те, як їх розвинути. І тут головне - «музична атмосфера» у родині. Якщо батьки люблять музику, цю любов успадкують і їхні діти.
Якщо ваша дитина обожнює дитячі мелодії, співає по дорозі в дитячий садок, просить купити їй фортепіано, а не ляльку або машину, можливо, ви - батьки майбутнього великого музиканта!
Музичність - це показник обдарованої особливості, основою якої служить емоційна чутливість на музику.
- Дитина із задоволенням слухає музику, може по пам'яті наспівати почуті мелодії;
- Дитина дуже чутлива до тембрів голосів, що оточують. Верескливий, неприємний голос може запросто вивести її з рівноваги;
- У дитини з'являються свої музичні вподобання, вона просить включити їй певні музичні твори.
- Якщо у дитини є іграшкові музичні інструменти, вона намагається на них грати. Дитина не безцільно стукає по клавішах маленького піаніно чи барабанить різними предметами по пластинках металофона, а намагається відтворити раніше почуту мелодію.
Бажаємо Вам успіху у музичному вихованні дітей!
Вплив музики на психічну діяльність дитини
Музика володіє сильним психологічним впливом на людину. Вона впливає на стан нервової системи (заспокоює, розслаблює чи, навпаки, розбурхує, збуджує), викликає різні емоційні стани (від умиротворення, спокою та гармонії, до неспокою, пригніченості або агресії).
У зв'язку з цим важливо звернути увагу на те, яку музику слухаєте ви і ваші діти.
Збуджуюча, гучна музика, що виражає агресивний настрій, позбавляє людину (і дорослого, і дитину) стану врівноваженості, спокою, а при певних умовах (наприклад, на рок-концертах), спонукає до руйнівних дій. Особливо протипоказана така музика при гіперзбудливості, розгальмованим дітям зі слабким контролем, тому що вона підсилює прояви негативних властивостей у поведінці дитини.
Спокійна музика, що викликає відчуття радості, спокою, любові, здатна гармонізувати емоційний стан як великого, так і маленького слухача, а також розвивати концентрацію уваги.
Музику можна слухати перед сном, щоб допомогти дитині заспокоїтися і розслабитися. Коли дитина ляже в ліжко, увімкніть спокійну, тиху, мелодійну, м'яку музику і попросіть її закрити очі і уявити себе в лісі, на березі моря, в саду або в будь-якому іншому місці, яке викликає в неї позитивні емоції. Зверніть увагу дитини на те, як розслабляється і відпочиває кожна частина її тіла.
Ще з давніх часів люди помітили, що людський голос і звук взагалі володіють сильним впливом. Так, звук східного духового інструменту Панг вводить змію в стан, подібний гіпнозу. Вібрації людського голосу в одному випадку мають лікувальну дію (що здавна використовувалося народними цілителями), а в іншому - може заподіяти людині шкоди.
Мова людини є найсильнішим чинником впливу, як на оточуючих, так і на того, хто говорить. Наш внутрішній стан, наші думки, ставлення до світу виявляються в змісті промови, в її інтонаційному забарвленні. А те, що ми говоримо і як це вимовляємо, у свою чергу відкладає відбиток на психологічний стан слухача, впливає на наші стосунки з ним. Наприклад грубий, різкий голос дорослого може викликати у дитини сильний переляк і стан заціпеніння. Постійно роздратований, незадоволений голос породжує у слухача відчуття, що його не люблять і не сприймають як особистість. А відмова в чому-небудь, виголошена спокійним, м'яким, співчуваючим голосом допомагає дитині легше примиритися з незадоволеністю її бажання.